24 Şubat 2009 Salı

Ders İçerikleri

BİTKİ FİZYOLOJİSİ
BIO 301
3 ECTS Kredisi 1.yıl 1.yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta, Laboratuar: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Yeşim KARA (eylul@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin temel hedefi; bitki büyüme ve gelişmesinin temel kavram ve prensiplerinin
öğrenciye açık bir şekilde sunulmasıdır.
Dersin İçeriği
Bitki Fizyolojisine giriş, Bitkilerde su metabolizması, Suyun bitkilere alınımı, Mineral
maddeler ve alınımı, Stoma oluşumu, Bitkilerde sentez. Toprak ve etkileri, Büyüme ve
gelişme, bitki hormonları ve etki mekanizmaları, aktif ve pasif taşıma.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda dönem içersinde 2 arasınav ve dönem sonunda 1 final sınavı yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Bozcuk, S., “ Bitki Fizyolojisi”, Hatipoğlu Yayıncılık, 223 p., ANKARA, (1997).
• Kocaçalışkan, İ., “Bitki Fizyolojisi”, DPÜ Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü,
420 p., KÜTAHYA, (2004).
BİYOKİMYA I
BIO305
5 ECTS Kredisi
3. Sınıf - 1. Dönem
Lisans
Zorunlu
3 saat/hafta
Dersler: 3 saat/hafta
Türkçe
İrtibat: Alaattin SEN (sena@pamukkale.edu.tr)
URL: http://biyoloji.pamukkale.edu.tr/alaattin/index.htm
Dersin Amacı ve Hedefi
İki dönemlik serinin ilk dönemi, modern biyokimyanın prensiplerine eksiksiz bir giriş
sağlamaktadır. Bu dersin ana hedefi öğrencilere biyokimyanın prensiplerini ve temel
konseptlerini vermektir.
Dersin İçeriği
Ana başlıklar; su, pH ve onların hücresel aktivitelere etkileri; amino asit ve türevlerinin
kimyası; izolasyon ve tanımlama metodları; proteinlerin primer, sekonder, tersiyer ve
quarterner yapıları; protein yapılarının belirlenmesi ve biyokimyasal uygulamalar; nükleosit
Page 2
ve nükleotitlerin bilimsel adlandırılması; DNA ve RNA’nın yapısı; proteinler, karbohidratlar
ve lipitlerin özellikleri; enzimler ve onların özelliklerine girişi içerir.
Dersin Değerlendirilmesi
Değerlendirme genellikle ders esnasında devam eder (toplam %25), ders periyodunda bir
yazılı sınav (%25) ve ders sonunda bir final sınavı (%50) olarak tasarlanmıştır.
Ön Koşul/Önerilen
Genel ve Organik Kimya
Ders Kitabı/Materyali
• D. L. Nelson & M. M. Cox: Lehninger Principles of Biochemistry 4th Ed, W.H.
Freeman and Co., 2005.
• C. K. Mathews, K. E.. van Holde & K. G. Ahern: Biochemistry 3rd Ed.,
Benjamin/Cummings, 2000.
GENETİK-I
BIO 309
5 ECTS Kredisi
3. Yıl – I. Dönem
Zorunlu
3 saat/hafta
Dersler: 3 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Fevziye CELEBİ TOPRAK (fctoprak@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Genetik alanında çalışmak biyoloji ve tıp alanında heyecan verici ve çok hızlı bir gelişme
gösteren alandır. Kurs sırasında öğrenciler ökaryot ve prokaryot genetiğinin temelini
öğreneceklerdir. Ayrıca gen bağlantısı ve rekombinasyon konularıda öğrencilere verilecektir.
Bu dersi alan öğrenciler genetik problemleri ile karşılaştıklarında bunlara nasıl bir çözüm
getireceklerini kolaylıkla bulabilmeleridir.
Dersin İçeriği
Genetiğe Giriş: Tarihçe ve genetiğin tarihsel gelişimi,
Kromozom teorisinin kalıtımı: genetik maddenin tanımı, gen ve kromozom, hücre bölünmesi
(mitoz ve mayoz), kromozomların kalıtımı ve bu konular ile ilgili problem çözümleri.
Mendel Genetiğiı: Mendel kanunları, ki-kare analizi ve pedigri
Page 3
Mendel Genetiğinin Uzantıları: Dominantlıktaki çeşitlilik (Kodominant ve eksik baskınlık),
aynı karakter üzerine çeşitli gen etkileşimleri (epistasi), pleitropi, çok allelilik, lethal etkili
alleller, X’ bağlı kalıtım, eşeyle sınırlı kalıtım ve çevrenin etkisinden etkilenme gibi.
Linkage Bağlı genler:bağlı genlerin meydana çıkarılması, rekombinasyonlar, gen haritası, 3
noktalı test çaprazlama, interferans, bağlı gen haritasına örnekler, krossin-over’ın doğası,
tetrat analizi, mitotik rekombinasyonu and segregasyon.
Dersin Değerlendirirlmesi
Bir yarıyılda 2 yazılı ara sınav, quizler (%50) ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50)
yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyaller
• Griffiths, A. J. F., Miller, J. H., Suzuki, D.T., Lewontin, R. C., Gelbart, W. M. ‘’An
Introduction to Genetic Analysis’’, 6. Edition. W.H. Freeman and Company New
York, (1996)
• Hartwell, L. H., Hood, L., Goldberg, M.L., Reynolds, A.E., Silver, L.M., Veres, R.C.,
‘’Genetics From Genes to Genoms’’, Mc Graw Hill, (2000)
• Klug, W.S., Cummings, M.R., ‘’Genetik Kavramlar’’ Çeviri Editörü Prof. Dr. Cihan
Öner. Palme Yayıncılık, (2002)
• Çeşitli internet kaynakları
BİTKİ FİZYOLOJİSİ LABORATUVARI
BIO 303
2 ECTS Kredisi
1.yıl 1.yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Yeşim KARA (eylul@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin temel hedefi; bitki büyüme ve gelişmesinin temel kavram ve prensiplerinin
öğrenciye açık bir şekilde sunulmasıdır.
Dersin İçeriği
Bitki fizyolojisine giriş, Bitkilerde su metabolizması, Bitkilerde mineral maddeler ve alınımı,
mineral alınımını etkileyen faktörler, Bitkilerde su kaybı, Bitkilerde sentez evreleri,
(Fotosentez, Kemosentez), Solunum ve bitkilerdeki evreleri (Bitkilerde organik maddelerin
taşınımı), Bitkilerde büyüme ve gelişme, hormonların etki mekanizmaları.
Page 4
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda dönem içersinde 2 ara sınav ve dönem sonunda 1 final sınavı yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Kara, Y., Zeytünlüoğlu, A., Semiz, G., “Bitki Fizyolojisi Laboratuvar Kılavuzu”, 49
sayfa, DENİZLİ, (2003).
BİYOKİMYA LABORATUARI
BIO3XX
3 ECTS Kredisi
3. Sınıf – 1. Dönem
Lisans
Zorunlu
3 saat/hafta
Laboratuar: 3 saat/hafta
Türkçe
İrtibat: Alaattin SEN (sena@pamukkale.edu.tr)
URL: http://biyoloji.pamukkale.edu.tr/alaattin/index.htm
Dersin Amacı ve Hedefi
Biyokimyasal araştırmaların modern metotları. Laboratuar deneyleri, biyolojik aktif
materyaller ile çalışmada tecrübe ve standart biyokimyasal tekniklere yakınlık sağlamak üzere
tasarlanmıştır. Spektrofotometre; kromatografi; santrifüj; enzim kinetiği; proteinlerin, nükleik
asitlerin ve subcellular organellerin izolasyonu, saflaştırılması ve karakterizasyonunu içerir.
Dersin İçeriği
Uygun laboratuar kitapçığı bulmak oldukça zordur. Bu yüzden, limitli bütçemize ve
donanımımıza uygun olası deneyleri içeren eksiksiz bir kitapçık tertip ettik. Buna karşın,
laboratuar müfredatı geliştirilmeye devam edilecektir.
Yapılan deneyler;
Bir Tamponun pKa’sı
Bir Amino Asidin Asit-Baz Davranışları
Spektrofotometrik Protein Analizleri
Pigmentlerin Tayini
Spektrofotometrik Karbohidrat Analizleri
Şekerlerin Kalitatif Analizi
Yağların Kalitatif Analizi
Vücut Sıvılarında Enzimlerin Tespiti
Hücresel Fraksiyonlama
Mikrozomların İzolasyonu
Proteinlerin Jel-Filtrasyon Kromatografisi
Proteinlerin İyon Değişim Kromatografisi
Proteinlerin SDS-PAGE Analizi
Glutatyon S-Transferaz’ların İzolasyonu
Page 5
Rat Karaciğer Glutatyon S-Transferaz’ların Karakterizasyonu
Dersin Değerlendirilmesi
Değerlendirme genellikle ders esnasında yazılı quizler (%25) ve raporlar (%25) ile devam
ederken ve dersin sonunda bir final sınavı (%50) olarak tasarlanmıştır.
Ön Koşul/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Materyali
• Lab Manual: Şen, A. (1999) Biochemistry Lab Manual (Prep.) Pamukkale University,
Faculty of Arts & Sciences, Biology Department, 51 pp.
BİYOLOJİK MATERYALLERİN TOPLANMASI VE SAKLANMASI
BİO 317
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersteki amaç, öğrencilere Protista, Fungi, Plantae ve Animalia alemlerine ait canlıların
nasıl toplandığını ve uzun süre muhafazasının nasıl olduğunu öğretmektir.
Ders İçeriği
• Canlıları toplama metotları ve malzemeleri
• Bitkileri toplama ve saklama metotları
• Önemli bitki örneklerinin toplanması ve kurutulması
• Hayvanları toplama ve saklama metotları
• Önemli hayvan örneklerinin toplanması ve saklanması
• Protista ve Fungi alemlerine ait örnekleri toplama ve saklama yöntemleri
• Bazı canlıların laboratuarda yetiştirilmesi ve bakımı
Page 6
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
BİYOTEKNOLOJİ
B-319
3 ECTS Kredisi 3. yıl – 5. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler:2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Nazime MERCAN (nmercan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Öğrenciler, çevrede bulunan bir çok mikroorganizmanın olumlu fonksiyonlarını öğrenecekler,
ayrıca mikroorganizmaların endüstriyel uygulama alanlarını tartışacağız.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği şu ana konuları kapsamaktadır: Biyoteknolojinin önemi ve prensipleri,
mikrobiyal gelişim, biyokütle, biyoteknolojik prosesler, bitki hücre kültürü,
biotransformasyon, blotlar, konjugasyon, transduksiyon, plasmid DNA ve transpozon,
vektörler, çevre biyoteknolojisi (biyoparçalanabilir materyaller, biyofilms, biyogaz,
biyoomineralizasyon, biyopestisit, bioremedesyon, desülfürizasyon, vs.)
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı ara sınav (% 50), bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Tortora, G.J., Funke, B.R., Case, C.L. “Microbiology: an introduction”. Addison
Wesley Longman, Inc. 1998.
• Bains, W., “Biotechnology: From A to Z”, Oxford University Press, 1995.
• Arda, M., “Biyoteknoloji: Bazı Temel İlkeleri”, Kükem Derneği Bilimsel Yayınlar
No: 2, Ankara, 1994.
• Beyatlı, Y. “Biyoteknoloji ve Biyoprotein Üretimi”, Kükem Derneği Bilimsel
Yayınlar No: 5, Ankara, 1996.
Page 7
İMMÜNOLOJİ
B 321
3 ECTS Kredisi 3. yıl – 5. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler:2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Nazime MERCAN (nmercan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
İmmünite, yabancı organizmalar veya yabancı maddeler tarafından istila edilen konukçunun
savunma amacıyla spesifik olarak verdiği bir cevaptır. İmmunolojik faktörler, infeksiyöz ve
non-infeksiyöz hastalıkların ortaya çıkmasında primer ve sekonder etki olarak ortaya
çıkmaktadır. Bu nedenle, dersler boyunca öğrenciler immunolojinin temel prensiplerini
öğrenecekler.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği şu ana konuları kapsamaktadır: Giriş, immünite, immünite tipleri, antijen ve
antikorlar, B-hücre ve humoral immünite, T-hücre ve immünite, otoimmün hastalıklar,
diagnostic immunoloji (presipitasyon reaksiyonları, agglutinasyon reaksiyonları, fluorescent-
antikor teknikleri, ELİSA)
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (% 50), bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Özbal, Yusuf, “Temel İmmünoloji”, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti., İstanbul, 2000.
• Kılıçturgay, K., “İmmünoloji”, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti., İstanbul, 2003.
• Tortora, G.J., Funke, B.R., Case, C.L. “Microbiology: an introduction”. Addison
Wesley Longman, Inc. 1998.
LİMNOLOJİ
Bİ0 323
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat / hafta
Dersler: 2 saat / hafta
Türkçe
Öğretim üyeleri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa DURAN
Dersin Amacı ve Hedefi
Page 8
Limnoloji hakkında temel bilgiler sunmak, akarsuların bazı temel özellikleri, göller, göletler,
ve diğer durgun sular ve suların sınıflaması gibi
Ders İçeriği
• Akarsuların bazı temel özellikleri
• Göllerin bazı temel özellikleri
• Göllerin sınıflandırılması
• Akarsuların ve göllerin ekolojik bölümleri
• Akuatik canlılara genel bir bakış
• Akarsu ekosisteminin sınıflandırılması
• Dağ suları
• Komunite ve onların çevreye adaptasyonları
Dersin Değerlendirmesi
Yazılı Vize : 2
Yazılı Final : 1
Önşart / Önerilen
Yok
Ders Kitabı / Diğer Materyal
• Brain Moss, “Ecology of Freshwaters” Blackwell Oxford. 1980
• Geoffrey Petts and Peter Calow “ river Biota” Blackwell Oxford. 1996
• Jülide Tanyolaç “Limnoloji” hatipoğlu Yayınevi, Ankara 1993.
TIBBİ BİTKİLER
BIO327
3 ECTS Kredisi 3. yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bitkilerden sağıtımda yararlanmanın ilk dönemlerinden başlayarak günümüze değin geçirmiş
olduğu evrelerin belirlenmesi. Bu amaçla yararlanılan bitkiler, onların içerdikleri etken
maddeler ve bunların kullanım alanlarının tanıtılması.
Dersin İçeriği
Fitoterapi ve droglar. Bitkilerdeki etken maddeler ve bunların sınıflandırılması. Tıbbi
bitkilerin yetiştirilmesi, toplanması ve kullanımlarında dikkat edilmesi gereken noktalar.
Dünyada ve Türkiye’deki önemli tıbbi bitkiler ve bunların kullanım şekilleri.
Dersin Değerlendirilmesi
Page 9
Bir yarıyılda bir yazılı arasınav (% 50), bir yazılı yarıyılsonu sınavı (% 50) ve bir yazılı
laboratuvar sınavı (bu sınav, yazılı yarıyıl sonu sınavına girmek için ön şarttır) yapılmaktadır
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Baytop, T., “Türkiye’de Bitkiler ile Tedavi” Nobel Tıp Kitapevleri, ISBN: 975-4204-
021-1, (1999).
BESİN MİKROBİYOLOJİSİ
B 329
3 ECTS Kredisi 3. yıl – 5. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler:2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Nazime MERCAN (nmercan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Gıda mikrobiyolojisi, mikrobiyolojinin bir dalıdır. Bu dersin amacı, gıdalarda bulunan
mikroorganizmalar ve bunların rolleri hakkında bilgi vermektir. Ayrıca, aseptik paketleme ve
biyolojik stabilite öğrenilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği şu ana konuları kapsamaktadır: Gıdalardaki mikroorganizmalar, mezofilik
bakteriler, koliform grubu bakteriler ve E. coli, Salmonella, Staphylococcus aureus,
Clostridium perfringens, Listeria monocytogenes, Enterococcus, Bacillus cereus, Yersinia
enterecolitica, Vibrio parahaemolyticus, Aeromonas hydrophila, Clostridium botulinum,
Campylobacter jejuni, Shigella spp., Lipolitik bakteriler, proteolitik bakteriler, gıda kaynaklı
virüsler, biyolojik stabilite, gıda üretiminde mikroorganizmaların rolü.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (% 50), bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Halkman, K. ve ark., “Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları”, Sim Matbaacılık Ltd.
Şti., Ankara, 2000.
Page 10
BİYOKİMYASAL HESAPLAMALAR
BIO331
3 ECTS Kredisi
3. Sınıf - 1. Dönem
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
İrtibat: Alaattin SEN (sena@pamukkale.edu.tr)
URL: http://biyoloji.pamukkale.edu.tr/alaattin/index.htm
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu ders standart biyokimya derslerine ilave ve tamamlayıcı olarak tasarlanmıştır ve biyolojik
moleküllerin özellik ve davranışlarını anlamada basit matematiği kullanarak modern
biyokimyanın dengeli bir resmini sağlar. Biyokimyasal Hesaplamalar, 2. Baskı, ile öğrenciler
matematik problemlerini ele alma yeteneklerinde güven kazanacaklar ve biyokimyanın yapı
ve döngüleri ezberlemeden daha fazlası olduğunu keşfedeceklerdir.
Dersin İçeriği
Ders, aşağıdaki başlıkları ele alır:
• Sulu Solüsyonlar ve Asit Baz Kimyası
• Biyolojik Moleküllerin Kimyası
o Amino Asitler, Peptitler ve Proteinler
o Karbohidratlar
o Lipitler
• Biyokimyasal Enerjik
• Enzimler
• Spektrofotometre ve Diğer Optik Metotlar
• Biyokimyada İzotoplar
Örnek problemler tam anlamıyla adım adım bir şekilde çözülür.
Dersin Değerlendirilmesi
Öğretim ders anlatımlarını ve pratik problem çözüm saatlerini içerir. Dersin bir parçası olarak
öğrencilerden, bireysel veya grup olarak, küçük bir projeyi tamamlaması beklenir. Ders
periyodunda bir yazılı sınav (%25), bir proje (%25) ve dersin sonunda bir final sınavı (%50)
olarak tasarlanmıştır.
Ön Koşul/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Materyali
• Irwin H. Segel: Biochemical Calculations: How to Solve Mathematical Problems in
GeneralBiochemistry, 2nd Ed., 1996.
Page 11
DENİZ BİYOLOJİSİ
BIO333
3 ECTS Kredisi
3. yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyeleri: Yakup KASKA (caretta@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Deniz biyolojisinde araştırma yöntemleri, çeşitli özellikler yönünden denizlerin
sınıflandırılması, deniz organizmalarının ekolojik sınıflandırılmaları, denizlerin
biyocoğrafyası, bentik ve pelajik bölgelerin canlı toplulukları ve özelliklerinin tanıtılması.
Ders İçeriği
• Deniz biyolojisinin tarihsel gelişimi,
• Deniz biyolojisinde araştırma metodları
• Denizel ortamının sınıflandırılması,
• Denizdeki organizmaların tanıtılması ve ekolojik faktörlerin etkisi
• Biotik faktörler ve organizmalara etkileri
• Pelajik bölgenin canlı toplulukları
• Bentik bölgenin canlı toplulukları,
• Deniz sularının sınıflandırılması,
• Denizde organik madde oluşumu ve dolaşımı
• Denizlerde yaşayan canlıların sistematiği ve örnekler
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (%50), ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Geldiay, R., ve Kocataş, A. (1988). Deniz Biyolojisine Giriş. Ege Ünv. Fen Fakültesi
Kitaplar serisi:31. 459 sayfa, İzmir.
PALİNOLOJİ
BIO335
3 ECTS Kredisi
3. yıl – 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Page 12
Bu dersin amacı öğrencilere polen oluşumu, yayılım şekilleri, polenlerin referans
preparatlarının hazırlanması, polen yakalama teknikleri, familyalarına göre polen tipleri,
polen teşhis yöntemleri hakkında bilgi sunmaktır.
Dersin İçeriği
Palinolojinin tanımı, tarihi, aerobiyolojisi. Polen yakalama teknikleri. Polen teşhis yöntemleri.
Palinoloji ve diğer bitki dalları arasındaki ilişkiler. Mikroskopta polen ve spor ölçümü.Polen
ve spor morfolojisi.NPC sınıflandırma. Değişik polen süslemeleri.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı arasınav (%50) ve bir yazılı yarıyılsonu sınavı (%50) yapılmaktadır
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Aytuğ, B., “Polen Morfolojisi ve Türkiye’nin Önemli Gynospermleri Üzerinde
Palinolojik Araştırmalar” İ.U. Orman Fak. Yay. No:114, İstanbul (1967)
• Faegri, K., Iversen, J. “Texbook of Polen analysis” Alden Press. London (1989)
• Pehlivan,
S.,”Türkiye’nin
Alerjen
Polenleri
Atlası”Gazi
Üniv.,Fen-
Ed.Fak.Ankara,(1995).
PARAZİTOLOJİ
BİO 337
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu derste, öğrencilere bir hücreli (protozoonlar) ve çok hücreli (helmintler ve
arthropodlar) parazitlerin neler olduğu, onların biyolojileri, epidemiyolojileri, sebep
olduğu hastalıklar, teşhislerinin nasıl yapıldığı, tedavileri ve korunma yollarının neler
olduğunun öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
• Parazit ve parazitizm, parazit- konak ilişkileri, parazitliğin çeşitleri, parazitlerin
kaynakları ve bulaşması, parazitlerin konaklarına etki ve zararları, parazitlerin
teşhisi ve tedavisi.
• Parazitlerin sınıflandırılması, parazitik protozoonlar, helmintler ve arthropodlar,
türlerin sebep olduğu hastalıklar, epidemiyolojileri, hayat devreleri, teşhis ve
tedavileri, parazitlerden korunma.
Page 13
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
• Göçmen, B., “Genel Parazitoloji (General Parasitology)”, Ege Üniversitesi, Fen
Fakültesi Kitaplar Serisi, No: 168, Bornova-Izmir, (2000).
POPULASYON GENETİĞİ
BIO339
3 ECTS Kredisi
3. yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyeleri: Yakup KASKA (caretta@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Popülasyonda genetik çeşitliliğin sebepleri ve bu çeşitliliğin araştırılması ve kullanılan
yöntemlerin tanıtılması amaçlanmıştır.
Ders İçeriği
• Gen havuzu ve allel frekansı,
• Hary-Weinberg Kuralı
• Doğal seçilim ve gen frekans değişimin nedenleri ve genetik sürüklenme,
• Populasyon izolasyon mekanizmaları, göç, mutasyon
• Ekolojik genetik ve türleşme
• Moleküler saat ve soyağacı, moleküler populasyon genetiği
• Gen havuzu ve nesli tükenmekte olan türler
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (%50), ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Hartl, D.L., ve Clark, A,G. (1989). Principles of Population genetics. Sinauer
Associates Inc., 670 pp. Massachusetts, USA.
Page 14
• Freeman, S., ve Herron, J.C./ (Çıplak ve Ark., Çeviri Editörleri) (2002). Evolutionary
Analysis-Evrimsel Analiz, Palme yayıncılık, 708 sayfa, Ankara.
• Demirsoy, A. (1988). Kalıtım ve Evrim. Meteksan yayıncılık, 902 sayfa, Ankara.
BİTKİ MORFOLOJİSİNE GİRİŞ
BIO 341
3 ECTS Kredisi
1.yıl 1.yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Yeşim KARA (eylul@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin temel hedefi; bitki büyüme ve gelişmesinin temel kavram ve prensiplerinin
öğrenciye açık bir şekilde sunulmasıdır.
Ders İçeriği
Bitki hücresi, bitki hücre çeperinin yapısı, bitki hücresindeki organeller, vakuol, ergastik
maddeler, bitkisel dokular, meristem, parankima dokusu, koruyucu doku, kollenkima,
sklerenkima, iletim sistemi, salgı dokusu. Kökün morfolojisi ve anatomisi, gövdenin
morfolojisi ve anatomisi, yaprağın morfolojisi ve anatomisi, çiçeğin morfolojisi ve anatomisi,
çiçek durumları, çiçek formülü ve diyagramı, meyvenin yapısı ve çeşitleri, tohumun yapısı ve
çeşitleri.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda dönem içersinde 2 ara sınav ve dönem sonunda 1 final sınavı yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Başaran, D., Bitki Morfolojisi ve Anatomisi ders kitabı, Hatipoğlu Yayınları,
Diyarbakır, (1998).
• Yakar, N., Bitki Morfolojisine Giriş, İstanbul Üniversitesi Yayınları, (1983).
BOTANİKTE PREPERASYON TEKNİĞİ
BIO343
3 ECTS Kredisi
3. yıl – 1. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Page 15
Bu dersin amacı canlı bitki örneklerin değişik kısımlarından farklı sılaytların nasıl
hazırlanacağına dair değişik bilgiler sunmak ve bitkilerin değişik kısımlarından alınan
slaytların tanınmasına dair öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders aşağıdaki başlıkları içerir. Genel bilgiler, önemli araştırmalar, otopsi araştırmalar,
total preperasyon, sitolojik ve histolojil preperasyon teknikleri, fiksasyon ve fiksatifler,
yıkama, suyun uzaklaştırılması(dehidrasyon), temizleme, gömme, parçalara ayırma,
kesme(bıçaklar-mikrotomlar), parafinin uzaklaştırılması,boyama(boyalar, boyaların
sınıflandırılması, boyama mekanizmaları,boyaların kimyasal özellikleri,bitki dokularından
boya üretimi), stoplazmik yapıların boyanması, hücredeki makromoleküllerin gösterilmesi
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı arasınav (%50) ve bir yazılı yarıyılsonu sınavı (%50) yapılmaktadır
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Baker J.R., “Principles of Biological Microtechnique”, Methuen & Co Ltd. (1958)
• Clark G. (ed.), “Staining Procedures”, Published For The Biological Stain
Commission By Williams&Wilkins, 4.Baskı (1981)
• Ozban N., Özmutlu Ö., ”Mikropreparasyon Yöntemleri”, T.C. İst. Üni. Yayınları
(1991)
• Ruzin, S.E., “Plant Microtechnique and Microscopy”, Oxford Universitesi Basımı
(1999)
ÖZEL HİSTOLOJİ
3 ECTS Kredisi
3. yıl – 1. yarıyıl Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyesi: Nazan KESKIN (nkeskin@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Dersin amacı, yapı ve görev ilişkileri ile birlikte organ sistemlerinin histolojisinin
anlaşılmasıdır.
Dersin İçeriği
Sindirim, dolaşım, solunum, sinir, ürogenital, endokrin ve duyu organ sistemleri histolojisi
Page 16
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı arasınav, bir yazılı yarıyılsonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Temel Histoloji, Junqueira, L. C., J. Carneiro, Kelley R. O., Barış kitabevi, 1993.Özel
Histoloji, Karaöz E., SDÜ Yayınları, 2002.Histoloji, Paker S., Uludağ Üniversitesi
Basımevi, 1990.
• Cormack, D. H., “Ham 's Histology (9th Edition)”, J. B. Lippincott Co., Philadelphia,
1987.
• İnternet Kaynakları
SOSYAL BÖCEKLER
Bİ0 3--
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 1. yarıyıl
Lsans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyeleri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa DURAN
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin amacı ögrencilere geniş dağılım gösteren belli sosyal böcekler hakkında
bilgilendirmektir
Ders İçeriği
• Akraba seçilimi ve sosyal böcekler
• Termitlerde seksüel hiyararşi ve üreme strajileri
• Termitler
• Karıncalarda işçilerin düzenlenmesi ve kraliçe oluşumu
• Karıncalar
• Arılar
• Diğer sosyal böcekler
Dersin Değerlendirmesi
Yazılı Vize : 2
Yazılı Final : 1
Önşart / Önerilen
Yok
Ders Kitabı / Diğer Materyal
Page 17
• Freeman Scott and Herron Jon C. “Evolutionary Analysis” Prentice-Hall 2nd Ed. New
York 1999
• Engels W. 1990. Social Insects. Springer-Verlag Berlin
• Şahin R. Hayvanlarda Sosyal Davranışlar.
KORUMA BİYOLOJİSİ
BIO4…
3 ECTS Kredisi
4. yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyeleri: Yakup KASKA (caretta@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Ekosistem ve çeşitlerini tanıtarak buradaki madde döngülerini tanıtmaktır. Çevre kirliliğinin
sebepleri ve bunların önlenmesi ve doğayı korumanın önemini kavratmak, sürdürülebilir
kalkınmanın önemini vurgulamaktır.
Ders İçeriği
• Dünyanın Biyolojik çeşitliliğini tehdit eden faktörler: Asit yağmurları, şehirleşme, yol
yapımı, katı atıklar, iklim değişiklikileri ve global ısınma, ekonomik ve ekolojik
problemler,
• Doğa koruması için eğitim.
• Tehlikede olan, tehdit altında olan ve tehdit altında olmayan türler, Endemik türler ve
endemizmin korunması,
• Uluslar arası sözleşmeler ve bu sözleşmelerin Türkiyedeki uygulamaları,
• Gen bankaları, hayvanat bahçeleri, botanik parkları ve sulak alanlar. Tehlike sınırları
ve risk analizleri,
• Ekosistemlerin restorasyonu, yönetimi ve koruması,
• Sürdürülebilir kalkınma ve koruma stratejileri. Deniz kaplumbağaları, foklar,
kelaynaklar gibi türlerin korunmasının diğer türlerin korunmasına olan katkıları.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı ara sınav (%25), bir ödev değerlendirmesi (%25) ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Kocataş, A. (1999). Ekoloji-Çevre Biyolojisi. Ege Unv. Su Ürünleri Fak. Yayınları
No:51, 563 sayfa, İzmir.
• Şişli, N. (1999). Ekoloji-Çevre Bilim.Gazi Kitabevi, 492 sayfa, Ankara.
Page 18
• Cunningham, W.P. ve Saigo, B.W. (1995). Environmental Science. Wm. C. Brown
Publishers, 612 pp, Dubuque, USA.
FİKOLOJİ
BIO 3XX
3 ECTS Kredisi
3. yıl – 2. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta,
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK(acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere denizlerde, tatlı ve acı sularda yaşayan alglerin morfolojik
yapıları, üremeleri, üreme tipleri, gelişme evreleri, ekolojileri, fizyolojileri içerisinde kültür
çalışmaları, beslenmeleri, ekonomik önemi olan algler ve onların kullanma alanları hakkında
bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği şu ana konuları kapsamaktadır: Alglerin Morfolojileri; Alglerin Üremeleri;
Alglerin Ekolojisi; Biyoindikatör Olarak Kullanılan Algler; Alglerin Fizyolojisi; Alg Kültürü;
Besleyici Tuzların Alglerdeki Önemi; Ekonomik Algler; Önemli Ekonomik Alg Ürünleri ve
Kullanım Alanları; Alglerin Fiziksel ve Kimyasal Yapıları; Alglerin Sistematiği.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yazılı arasınav (%50) ve bir yazılı yarıyılsonu sınavı (%50)
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Fritsch, F. E., "The structure and reproduction of the algae", Cambridge University
Press Cambrigde (1965)
• Lee, R.E., “ Phycology”, Cambridge University Press, Cambridge ( 1999)
• Fogg, G.E. and Thake, B., “Algal Cultures and Phytoplankton Ecology”, University of
Wisconsin Press; 3rd edition (1987)
• Van den Hoek, C., Mann, D. and Jahns, H.M.,“ Algae : An Introduction to
Phycology”, Cambridge University Press, (1996)
PALEOBOTANİK VE FİLOGENİ
BIO 3XX
Page 19
3 ECTS Kredi
3.yıl - 1.yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Paleobotanik, fosil bitkiler yardımıyla yer tarihindeki biyo-fiziksel değişimleri ve bitki
grupları arasındaki filogenetik ilişkileri araştırmaktadır. Özelde filogeni belirli bir bitki
grubunun evrimi ise de, genel anlamda biyolojik evrimle ilgili sağlıklı değerlendirmeler
yapmaya olanak vermektedir. Diğer yandan bitkilerdeki yapı-işlev bağlantısı da, dersin
hedefleri arasındadır.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği şu ana konuları kapsamaktadır: Giriş, bitki fosillerinin aranması, hazırlanması,
yaşlarının belirlenmesi ve korunması; fosil bitkilerin adlandırılması; fosilleşme tipleri;
jeolojik zamandizin ve bitki yaşamı; sistematik paleobotanik; paleopalinoloji; paleoekoloji,
paleoklimatoloji ve arkeobotanik; bitkilerde büyük evrimsel olaylar ve filogeni; Türkiye’nin
fosil bitkileri ve özet.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı ara sınav (%50) ve bir yazılı yarı yıl sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Ön şart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyel
• Kenrick, P. and Davis, P., “Fossil Plants”, Smithsonian Books, USA, (2004)
• Gemici, Y. Paleobotanik ve Filogeni Ders Notları, Üniversiteliler Ofset, 2003,
Bornova-İzmir.
• Willis, K. J. and McElwain, J. C. “The Evolution of Plants”, Oxford University Press,
UK, (2002)
• Agashe, S.N., “Paleobotany: Plants of the Past, Their Evolution, Paleoenvironment
and Application in Exploration of Fossil Fuels”, Science Publishers Inc; Rev Stdt
edition, USA, (1997)
HAYVAN FİZYOLOJİSİ
BIO302
3 ECTS Kredisi
3. yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyeleri: Yakup KASKA (caretta@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Page 20
Çeşitli hayvan gruplarına has başlıca sinir, kas, sindirim, duyu-denge, dolaşım, boşaltım ve
üreme sistemlerinin yapısı, görev ve fizyolojik işleyiş mekanizmalarının tanıtılması.
Ders İçeriği
• Fizyolojinin Tarif ve Alanı,
• Hayvanlarda Boşaltım;
• Sindirim Sistemi;
• Solunun Sistemi,
• Dolaşım Sistemi,
• Genital Sistem, Gamet Hücreleri Gonatlar, Omurgalılarda erkek ve dişi Üreme
Sisteminin Organları,
• Hareket Sistemi,
• Duyu organları sistem ve fizyolojisi
• Sinir Sistemi.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (%50), ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Noyan, A. (1993). Yaşamda ve Hekimlikte Fizyoloji. Meteksan Yayınları, 1157 sayfa,
Ankara.
• Aktümsek, A. (2001). Anatomi ve Fizyoloji, insan biyolojisi, Nobel yayınları, 504
sayfa, Ankara.
• Kaska, Y. (2003). Hayvan Fizyolojisi ders notları. 105 sayfa, Denizli.
BİYOKİMYA II
BIO306
5 ECTS Kredisi
3. Sınıf – 2. Dönem
Lisans
Zorunlu
3 saat/hafta
Dersler: 3 saat/hafta
Türkçe
İrtibat: Alaattin SEN (sena@pamukkale.edu.tr)
URL: http://biyoloji.pamukkale.edu.tr/alaattin/index.htm
Dersin Amacı ve Hedefi
İki dönemlik serinin ikinci dönemi, modern biyokimyanın prensiplerine eksiksiz bir giriş
sağlamaktadır. Bu dersin ana hedefi öğrencilere biyokimyanın prensiplerini ve temel
konseptlerini vermektir.
Dersin İçeriği
Page 21
İkinci dönem çoğunlukla biyolojik bileşiklerin hücresel metabolizmasını; biyolojik
oksidasyonu; kimyasal bağlanma, fosforilasyon, ATP ve NADPH döngüleri; karbohidrat ve
lipit metabolizmasına giriş, azot ve üre döngüleri, amino asit ve nükleotit metabolizması ve
fotosentezi içerir.
Dersin Değerlendirilmesi
Değerlendirme genellikle ders esnasında devam eder (toplam %25), ders periyodunda bir
yazılı sınav (%25) ve ders sonunda bir final sınavı (%50) olarak tasarlanmıştır.
Ön Koşul/Önerilen
Biyokimya I
Ders Kitabı/Materyali
• D. L. Nelson & M. M. Cox: Lehninger Principles of Biochemistry 4th Ed, W.H.
Freeman and Co., 2005.
• C. K. Mathews, K. E.. van Holde & K. G. Ahern: Biochemistry 3rd Ed.,
Benjamin/Cummings, 2000.
GENETİK-II
BIO 310
3 ECTS Kredisi
3. Yıl – II. Dönem
Zorunlu
3 saat/hafta
Dersler: 3 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Fevziye CELEBİ TOPRAK (fctoprak@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Moleküler genetik alanında çalışmak biyoloji ve tıp alanında heyecan verici ve çok hızlı bir
gelişme gösteren alandır. Kurs sırasında öğrenciler moleküler genetiğinin temelini
öğreneceklerdir. Ayrıca genler arası ilişki, gen yapısı, ve çekirdek dışı kalıtım.Ayrıca
rekombinant DNA teknolojisi konularıda tartışılacak. Bu dersi alan öğrenciler moleküler
genetik problemleri ile karşılaştıklarında bunlara nasıl bir çözüm getireceklerini kolaylıkla
bulabilmeleridir.
Dersin İçeriği
DNA’nın yapısı: DNA genetik materyal, DNA’nın yapısı, ve DNA’nın replikasyon
mekanizması, ökaryotlarda DNA replikasyonu, DNA ve gen.
DNA’nın fonksiyonu::Transkripsiyon, translasyon, genetik kod, protein sentezi, genetik kodun
üniversal oluşu, ökaryot RNA’sı ve gen splising mekanizması.
Genlerin Düzenlenmesi:Prokaryotlarda genlerin düzenlenmesi Lac operon, keşfedilmesi
(pozitif ve negatif kontrol) ve problem çözümleri..
Page 22
Bakterileri ve onların virüslerinde rekombinasyon:Bakterilerde transfer mekanizmaları:
bakterial konjugasyon, bakterial rekombinasyon ve E. coli ‘de kromozom
haritalamaları.bakterial transformasyon, bakteriofaj genetiği, trandüksüyon, kromozom
haritalaması ve bakterial gen transfer edilmesi.
Çekirdek Dışı kalıtımr:yüksek bitkilerde çekirdek dışı kalıtım, mantarlarda çekirdek dışı
kalıtım, salyangozlarda, Chlamydomonas’da çekirdek dışı genler, mitokondri genomu
vekloroplast genomu.
Dersin Değerlendirirlmesi
Bir yarıyılda 2 yazılı ara sınav, quizler (%50) ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50)
yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyaller
• Griffiths, A. J. F., Miller, J. H., Suzuki, D.T., Lewontin, R. C., Gelbart, W. M. ‘’An
Introduction to Genetic Analysis’’, 6. Edition. W.H. Freeman and Company New
York, (1996)
• Hartwell, L. H., Hood, L., Goldberg, M.L., Reynolds, A.E., Silver, L.M., Veres, R.C.,
‘’Genetics From Genes to Genoms’’, Mc Graw Hill, (2000)
• Klug, W.S., Cummings, M.R., ‘’Genetik Kavramlar’’ Çeviri Editörü Prof. Dr. Cihan
Öner. Palme Yayıncılık, (2002)
• Çeşitli internet kaynakları
HAYVAN FİZYOLOJİSİ LABORATUARI
Bİ0 304
2 ECTS Kredi
3.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyeleri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa DURAN
Dersin Amacı ve Hedefi
Hayvan fizyoloji deneylerinin temel bilgi ve ana prensiplerini sunmaktır
Ders İçeriği
• Hücrede aktif ve pasif taşıma
• Memran fizyolojisi
• Ökaryot hücre zarının fizyolojik özellikleri
• refleks
• Kurbağada çeşitli kas ve spinal refleks deneyleri
• Kasın çalışma düzeni
• Kas yorgunluğu
• Duyu sistemleri
Page 23
• Kan gruplarının belirlenmesi
• Kan hücre sayımı
Dersin Değerlendirmesi
Yazılı Vize : 2
Yazılı Final : 1
Önşart / Önerilen
Yok
Ders Kitabı / Diğer Materyal
• Lab. kitabı
ICHTIOLOGY
Bİ0 318
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyeleri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa DURAN
Dersin Amacı ve Hedefi
Balıklar hakkındaki konularda detaylı bilgi vermek
Ders İçeriği
• Balıkların sınıflandırılması
• Balık morfolojisi
• Deri
• İskelet sistemi
• Kas ve hareket sistemi
• Solungaç ve hava kesesi
• Dolaşım ve kan
• Ozmotik düzenleme ve boşaltım
• Üreme
• Sinir ve hormon sistemleri
• Yiyecek, sindirim, besin ve büyüme
• Ekoloji ve zoocografya
Dersin Değerlendirmesi
Yazılı Vize : 2
Yazılı Final : 1
Önşart / Önerilen
Page 24
Yok
Ders Kitabı / Diğer Materyal
• Ali Demirsoy “ yaşamım temel kuralları – Omurgalılar” Meteksan. Ankara. 1988
• Remzi Geldiay ve Süleyman Balık “Türkiye Tatlısu Balıkları” Ege Üniv. Basımevi.
İzmir 1999
KANSER BİYOLOJİSİ
BIO 320
3 ECTS Kredisi 4. yıl - 2. yarıyıl Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyesi: Hakan AKÇA (hakca@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu derste öğrencilerin normal hücreden malignant hücreye dönüşüm, Kanser hücrelerinin
konak doku içine yayılmaları ile kanser hücrelerinin konak organizmaya metastatik
yayılımlarının hücresel ve moleküler mekanizmalarını öğrenmeleri planlanmıştır. Öğrenciler
aynı zamanda kanser hastalarındaki ya da deney hayvanlarındaki tümör dokularında meydana
gelen önemli pathofizyolojik değişiklikleri de öğreneceklerdir.
Ders İçeriği
Kanserin Karakteristik Özellikleri: Malignant hastalıkların özellikleri, İnsan kanserinin
sınıflandırılması.
Kanserin Epidemiyolojisi: Kanser oranı ve ölüm sıklığı, İnsan kanserlerinin coğrafik
dağılımı, Çeşitli faktörlerin kanser oluşumundaki rolü, kansere sebep olan genetik faktörler.
Kanser Hücrelerindeki Genetik farklılıklar: Kromozomal anormallikler, Çeşitli kanser
tiplerindeki genetik değişiklikler, Kromozomun biyolojik aktivitesi, Transkripsiyon faktörleri,
Transkripsiyon sonrası kontrol, Büyüme ve farklılaşma faktörleri.
Kansere Neden Olan Etmenler: Kimyasal karsinojenler, kimyasal karsinojenlerin metabolic
aktivasyonu, Kimyasal karsinojenlerin onkogenler ve tümör baskılayıcı genlerle ilişkisi.
Onkogenler: Provirus, protovirus ve onkogen hipotezi, Onkogen aileleri, Onkogenlerin hücre
farklılaştırma yetenekleri.
Tümör Baskılayıcı Genler: RB, p53, Wilms’ tümör baskılayıcı gen wt-1, Deleted in
colorectal cancer (DCC) gene, Hereditary nonpolyposis colorectal cancer (HNPCC) gene,
Neurofibromatosis genes NF-1 and NF_2, renal cell carcinoma gene.
Hücre Döngüsünün Düzenlenmesi ve Apoptosis: Hücre döngüsünün kontrolü, siklin bağımlı
protein kinazlar, siklinler, Hücre döngüsünün kontrol noktaları, Apoptosis.
Page 25
Tümör Metastazının Biyolojisi: İnvazyon ve Metastaz, Metastatik Tümör hücrelerinin
biyokimyasal özellikleri, Kanser hücre migrasyonunda rol oynayan kemotaktik faktörler,
Onkogenlerin metastazdaki rolü.
Tümör İmmunolojisi: Kansere karşı oluşan immun yanıt mekanizmaları
Dersin Değerlendirilmesi
İki yazılı arasınav (%50) ve dönem sonu bir final sınavı (%50).
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter
Walter , Molecular Biology of The Cell fourth edition Garland Science; 4th Bk&Cdr
edition (March, 2002).
• Matthew P Scott, Paul Matsudaira, Harvey Lodish, James Darnell, Lawrence
Zipursky, Chris A Kaiser, Arnold Berk, Monty Krieger, Molecular Cell Biology, Fifth
Edition, by , W. H. Freeman; 5th edition (August 1, 2003)
• Roger J King Cancer Biology, Second Edition, Prentice Hall; 2 edition, 2000
• Recent research Articles on Cancer Biology
• İnternet kaynakları
KARŞILAŞTIRMALI OMURGALILAR ANATAMİSİ
Bİ0 322
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 2. yarıyıl
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim üyeleri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa DURAN
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersin amacı omurgalıların açıklamalı ve fonksiyonel morfolojileri, ontogeni ve
filogenileri hakkında bilgi vermektir
Ders İçeriği
• Omurgalı hayvanların sınıflandırılması ve evrimleri
• Omurgalıların genel karakterleri
• Deri ve türevleri
• İskelet, kas, sindirim, solunum, boşaltım, üreme, dolaşım, sinir sistemleri
• Sistemlerin omurgalı hayvanlarda karşılaştırılması
Dersin Değerlendirmesi
Yazılı Vize : 2
Page 26
Yazılı Final : 1
Önşart / Önerilen
Yok
Ders Kitabı / Diğer Materyal
• Melekper Öktay “Omurgalı Hayvanların Karşılaştırmalı Anatomisi” İ.Ü. Fen Fak.
Basımevi. İstanbul 1988
VEJETASYON BİLİMİ
BIO328
3 ECTS Kredisi
4. yıl – 2. yarıyıl Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu derste bitki topluluklarının yapısı, analizi, sınıflandırılmaları, gelişimleri ve ortamla olan
ilişkilerinin kavratılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bitki komunitelerinin yapısı, vejetasyonun oluşumu ve gelişmesi,vejetasyonu inceleme
yöntemleri, vejetasyonun kantitatif ve kalitatif özellikleri. Bitki süksasyonu. Vejetasyonun
sınıflandırılması.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı arasınav (%50) ve bir yazılı yarıyılsonu sınavı (%50) yapılmaktadır
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Seçmen, Ö., “Vejetasyon Bilgisi Ders Notları”. Ege Üniv., Fen Fak., (1992)
• Akman, Y., Ketenoğlu, O., Geven, F., “Vejetasyon Ekolojisi ve araştırma Metodları”
Ankara Üniv., Fen Fak. (ISBN: 975-97436-1-2), (2001)
BİTKİ DOKU KÜLTÜRÜ
BIO 332
3 ECTS Kredisi
1.yıl 2.yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Yeşim KARA (eylul@pamukkale.edu.tr)
Page 27
Dersin Amacı ve Büyümesi
Bu dersin temel hedefi; bitki dokularının embriyonal durumdan özel kültür ortamlarında
yetiştirilmesi şartlarını anlatmaktır.
Ders İçeriği
Hücre kültüründe temel prensipler, ökaryotik hücre yapı ve özellikleri, doku kültürünün
kullanım alanları, avantajları ve sorunları, süspansiyon ve stationer kültürler, hücrelerin
kültürde davranışları, doku kültür laboratuar şartları, cihazları, cam ve dispozibl malzemeler,
kültürde hücrenin ihtiyaçları, vasat içerikleri ve hazırlanması, kültürlerin saklanma ve taşınma
koşulları, primer hücre kültürü hazırlanması ve subkültür yapımı.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda dönem içersinde 2 ara sınav ve dönem sonunda 1 final sınavı yapılmaktadır.
%50-%50 olarak değerlendirilmektedir.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Başaran, D., Bitki Doku Kültürü ders kitabı, DİYARBAKIR, (1998).
• Kocaçalışkan, I., Bitki Kültürleri, Dumlupınar Üniversitesi, KÜTAHYA, (2003).
HAYVAN TOKSİNLERİ
BİO 334
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersteki amaç, öğrencilere hayvanların savunmak ve avlanmak için kullandıkları zehirleri
ve canlılara olan etkilerini öğretmektir.
Ders İçeriği
• Hayvanlar aleminde genellikle korunma, saldırma ve avlanma amacı ile kullanılan
çeşitli zehirli maddelerin tanımları,
• Hayvan toksinlerinin etki mekanizmaları
• Hayvan toksinlerinin içerikleri,
• Toksin üreten hayvan çeşitleri
• Toksinlerin canlılara yaptığı letal veya subletal etkiler
• Türkiye’de yayılış gösteren toksik hayvanlar
Page 28
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
HERBARYUM TEKNİĞİ
BIO336
3 ECTS Kredisi 3. yıl – 2. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Ali ÇELİK (acelik@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu derste çeşitli bitki gruplarının herbaryumlarının nasıl yapıldığı, bu örneklerin saklanması,
korunması konusunda bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Herbaryumun tarihçesi, dünya ve yurdumuzdaki herbaryumlar, çiçekli bitkiler, algler,
karayosunları ve eğreltilerin herbaryumu, mantarlar gibi bazı özel grupların herbaryumları.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda bir yazılı arasınav (% 40) ve bir yazılı yarıyılsonu sınavı (% 60) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders Notu
MEMBRAN BİYOLOJİSİ
BIO 338
3 ECTS Kredisi 3. yıl – 2. yarıyıl Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Page 29
Öğretim üyesi: Nazan KESKIN (nkeskin@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Ders biyolojik membranların yapı ve görevlerini içermektedir.
Dersin İçeriği
Membranların yapısal bileşenleri ve organizasyonu; hücre yüzeyi özellikleri
;
membran
transport mekanizmaları; membran potansiyeli; hücre- hücre tanıma olayları; salgı yolunda
membran trafiği; proteinlerin membranlara hedeflenmesi ve translokasyonu; sinyal iletimi;
membranlarda sitoiskelet ve ekstrasellüler bağlantılar
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı arasınav, bir yazılı yarıyılsonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Molecular Cell Biology, James Darnell, Harvey Lodish and David Baltimore, second
edition, Scientific American Books, 1990.
• Biological membranes, Their Structure and Function, Roger Harrison and George G.
Lunt, Second Edition, 1980.
ÜREME BİYOLOJİSİ
BİO324
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersteki amaç, öğrencilere canlılardaki üreme sistemi hakkında bilgi vererek, hayvanlarda
ve insan da üreme sistemini öğretmektir.
Ders İçeriği
• Üreme, eşeyli ve eşeysiz üreme
• Hayvanlarda üreme
• Döllenme
• Eşleşme ve eşeysel faaliyetler
• Gonadlar ve gonadların gelişmesi
Page 30
• İnsan üreme sistemleri (dişi ve erkek)
• Embriyo ve beslenmesi
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
EKOFİZYOLOJİ
BIO3…
3 ECTS Kredisi
3. yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Seçmeli
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyeleri: Yakup KASKA (caretta@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Ekosistemler ve madde döngülerini tanıtarak biotik ve abiyotik faktörlerin bitki ve hayvan
fizyolojilerine etkilerini tanıtarak çevre kirliliği ve bunların canlılara olan etkilerine
değinilecektir.
Ders İçeriği
• Ekosistemler, madde döngüsü ve enerji akışı
• Homeostasi
• Canlıların çevresi ve etkileşimler
• Toprağın calılara etkisi
• Suyun canlılara etkisi
• Işığın canlılara etkisi
• Sıcaklığın canlılara etkisi
• Çevre kirliliği ve biyoakümülasyon
• Ekofizyoloji ve uygulamalı çalışma alanları
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda iki yazılı ara sınav (%50), ve bir yazılı yarıyıl sonu sınavı (%50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Page 31
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Kocataş, A. (1999). Ekoloji-Çevre Biyolojisi. Ege Unv. Su Ürünleri Fak. Yayınları
No:51, 563 sayfa, İzmir.
• Şişli, N. (1999). Ekoloji-Çevre Bilim.Gazi Kitabevi, 492 sayfa, Ankara.
• Cunningham, W.P. ve Saigo, B.W. (1995). Environmental Science. Wm. C. Brown
Publishers, 612 pp, Dubuque, USA.
• Kaska Y.-Ders notları
ORNİTOLOJİ
BİO 3XX
3 ECTS Kredisi
3.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu derste, öğrencilere kuşların genel özellikleri hakkında bilgi vermek ve Türkiye’de
gözlenebilen kuş türlerini tanıtmaktır.
Ders İçeriği
• Kuşların genel özellikleri, vücut yapıları, deri ve deri oluşumları, ekstremiteler,
gaga ve çeşitleri, tüylerin yapısı ve tüy değişimi, beslenme, yuvaları,
yumurtaları, duyu organları ve organ sistemleri.
• Kuşların dağılışı ve göç yolları.
• Kuşların sınıflandırılması,
• Ülkemizde görülebilen kuş türleri.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
ZOOLOJİK MÜZE METOTLARI
BİO 4XX
3 ECTS Kredisi
4.yıl- 2. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Page 32
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersteki amaç, öğrencilere omurgalı ve omurgasız hayvanları toplama ve saklama
yöntemlerini öğretmektir.
Ders İçeriği
• Müzeciliğin tarihçesi, Müzeolojinin ana konuları
• Hayvanları toplama ve saklama metotlar
• Memeli hayvanları, kuşları ve sürüngenleri yakalama, öldürme ve fiksasyon metotları
• Kurbağaları ve balıkları yakalama, öldürme ve fiksasyon metotları
• Omurgasız hayvanları yakalama, öldürme ve fiksasyon metotları
• Müze materyallerinin bakımı
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları
BİYOLOJİK MÜCADELE
BİO 4XX
3 ECTS Kredisi
4.yıl- 1. yarıyıl
Lisans
Zorunlu
2 saat/hafta
Dersler: 2 saat/hafta
Türkçe
Öğretim Üyesi: Raşit URHAN (rurhan@pamukkale.edu.tr)
Dersin Amacı ve Hedefi
Bu dersteki amaç, öğrencilere biyolojik mücadelenin önemini ve Türkiye’deki
uygulamalarını öğretmektir.
Ders İçeriği
• Biyolojik mücadele, önemi, özellikleri,
• Biyolojik mücadelenin tarihi gelişimi ve temel esasları,
• Biyolojik mücadelede kullanılan organizmalar,
• Türkiye’deki biyolojik mücadele uygulamaları ve biyoteknolojik metodlar
• Türkiye’de ki önemli doğal ve yaygın zararlılar ve doğal düşmanları.
Dersin Değerlendirilmesi
Bir yarıyılda, bir yazılı ara sınav (% 25), bir ödev değerlendirmesi (% 25), ve bir yazılı yarıyıl
sonu sınavı (% 50) yapılmaktadır.
Önşart/Önerilen
Yok
Ders Kitabı/Diğer Materyal
• Ders notları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder